mono no aware/2004
Den tradisjonelle japanske oppfattelsen av skjønnhet hviler
på et prinsipp som kalles mono no aware,
en helt subjektiv følelse for hva som kan være vakkert, i motsetning til den
vestlige verdens mer fastlagte «objektive» kriterier for skjønnhet. Mens
blomster for oss er vakrest når de er i full blomst, kan japanerne synes det er
like vakkert med en blomst som er visnet; det er ikke nødvendigvis tingen i seg
selv som er vakker, men følelsen man får ved å betrakte den, her følelsen av
vemod over tingenes forgjengelighet, over noe som har tapt sin skjønnhet. (Film
og Kino juni 2003, angående den japanske filmen «Dolls»)
Menneskets forgjengelighet og dødelighet har siden romantikken vært forbundet med det
melankolske. I en kort artikkel fra 1915 reflekterer Sigmund Freud over dette. Utgangspunktet er en spasertur en vakker
sommerdag, hvor Freuds følge, en
dikter, blir grepet av skjønnheten i naturen rundt dem. Samtidig fylles han med
sorg, fordi han blir minnet om at alt det vakre er skjebnebestemt til
tilintetgjørelse. Freud grunner
over sin venns tristhet, og finner
det betenkelig at skjønnhetens flyktighet skaper sorg i stedet for å øke
verdien av gleden over livet. Freud mener å finne en «emosjonell sårbarhet» i
opplevelsen av det flyktige og forgjengelige, som jeget ubevisst vegrer seg
mot. Julia Kristeva, psykoanalytiker: «Å kunne skape eller nyte det skjønne er
å overvinne sorgen over forgjengeligheten. Kunsten motstår døden.»
(Melankoliens uttrykk, Museet for samtidskunst 2003, Kari J. Brandtzæg)
De hollandske 1600- talls malerne betraktet gjenstander fra
dagliglivet: glass, frukt , tepper, blomster etc. som interessante objekter i seg selv. I sine malerier
forholdt de seg både vitenskapelige og poetiske til disse objektene, de lot seg
fascinere både av funksjonaliteten og skjønnheten i tekstur, speiling,
lysflater, skygger, høylys, transparent lys etc.
Jeg velger å betegne fotografiene mine som
stilleben. Motivene er levende
blomster. Malerne på 1600-tallet malte representasjoner av objekter. Jeg maler
objektene og lager representasjoner av dem ved hjelp av fotoapparatet. Alle
bildene er tatt i dagslys. Lyset og tiden er de to dimensjonene jeg står
overfor. Blomstene har vært i studio over lang tid, de har forvandlet seg fra
yrende friske blomster til visne planter i et skall av maling, og lyset har
skiftet i forgrunnen og bakgrunnen, i fargene og skyggene. Denne forvandling,
og forvandlingen som til enhver tid er knyttet til å jobbe i dagslys, har gitt
energi og liv til arbeidsprosessen.
Ophelia/2003
Puberteten er en tid preget av sosiale, fysiske og mentale spenninger og av en forandring til noe annet.
Puberteten er en tid preget av sosiale, fysiske og mentale spenninger og av en forandring til noe annet.
Jenter i den spede pubertet er sårbare, nysgjerrige
og åpne. I denne periden prøver de seg ut i forhold til andre jevnaldrende. For
noen utkjempes det en kamp mellom forventninger hjemme og ute. Muligheten for å
tre inn i en offerrolle er tilstede.
I lys av dette vil jeg bruke Opheliaskikkelsen symbolsk i bildene mine.
Den mytiske skikkelsen Ophelia, i Hamlet skrevet av Shakespeare, er
blitt tolket i billedkunsten i ulike perioder, særlig av Pre- Raphaelittene,
men også av dagens billedkunstnere. Mange karakteristikker er knyttet til
skikkelsen, f.eks. Ophelia som kvinnelig offer, passiv, femme fatale eller også som gal.
Å være et offer for noe, hva betyr det?
Hva kan man være et offer for? En kriminell
handling, en dårlig oppvekst, en krig, en urettferdig lærer, en pågående
markedpolitikk, mobbere etc.?
I hvilken grad kan man velge å ikke definere seg selv som offer, og hvordan vil en slik holdning påvirke de unges oppfattelse
av seg selv?
Guri Sandvik 2003
Guri Sandvik 2003
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar